Zenuwachtig voor kleine stukjes varen...

12 maart 2013 - Fort-de-France Bay, Martinique

Martinique,

Grande Anse, Anse Mitand, Anse a l'ane en nu richting St. Pierre.

We zijn  10 dagen op Martinque geweest. We vertrekken en varen nu richting de meest noordelijke ankerbaai van Martinique. Dit doen we zodat we morgen nog maar 36 mijl te varen hebben ipv 51 naar Dominica.  Dat scheelt weer! Ik word gewoon weer wat nerveus voor vertrek. Ik kan me niet herinneren dat ik de vorige zeilreis zenuwachtig werd van deze kleine stukjes varen,  't zal wel komen doordat we nog steeds moeten wennen aan deze boot. Vanaf nu af aan is de kans groot dat we niet meer zo hoog aan de wind hoeven varen.  Halve wind dus, en daar is het zeil van deze boot op gemaakt. Ik hoop op rustig zeilweer!

En dat is het nu dus. Een klein stuk van het genua uit, '(stop Giel, zo is het genoeg!)', bezaan op, 16 knts wind en toch tussen de 7 en 8 knts varen, ideaal!!

Samenvatting Martinique

- Repareren van de kotterstagbevestigingsring, dmv lassen
- dicht kitten van het raam (nu hopelijk geen grote golven water meer naar binnen!)
- proberen te surfen op de'nieuwe' surfplank van de  Modesty. We hadden bedacht dat we een weekje nodig zouden hebben om het te leren! Helaas, surfplank kapot.... Zeil gescheurd en de skeg breekt af!! Oorzaak..... Mmmmm die laat ik even in het midden..
- wakeboarden op ons nieuwe wakeboard, die we voor een prikkie op de kop hebben kunnen tikken. Uhh, ik bedenk me nu dat ik eigenlijk de enige ben die dit helemaal nog niet geprobeerd heeft! Maar er moet natuurlijk iemand zijn die de dinghy vaart..
- vreselijk liggen schommelen als de ferry voorbij kwam! En dat was ieder uur en tussen 6.00 en 7.00 s'ochtends, wel 4x per uur!  Echt niet normaal! En ' gedeelde smart is halve smart' gaat in dit geval niet op want het lijkt echt of wij de enige zijn die zo liggen te rollen!!
- op het strand borrelen met de Modesty en de Sailaway, terwijl de kinderen met elkaar spelen. De hondjes vermaken zich ook prima. Sjors groeit en groeit maar! In het vliegtuig, terug naar huis, kan ze denk ik niet meer mee als handbagage....
- de eerste inenting, plaatsing chip en een 'anaalklieruitknijpingservaring' van Sjors. De dierenarts was erg lief maar haar vingers waren best dik!! Ze piepte zo hard dat de assistente even om de hoek kwam kijken wat er aan de hand was!
- redding van de dinghy van Jack en Brenda. De laatste dagen op Martinique hebben we super hoge golven. Op de boot merk je er bijna niets van maar aan de kant slaan de golven meters hoog het strand op. Wij zijn die dag met de family op stap en als we terugkomen, zien we de dinghy van J&B aan de steiger liggen. J&B zijn naar vrienden en zouden pas laat terug zijn. De golven slaan meters hoog de steiger op en de dinghy wordt nog net, door het achteranker, tegen gehouden om niet tegen of onder de steiger te knallen.
Door de harde knallen tegen de steiger klapt de voorste tube even later kapot. Doordat de dinghy met een dikke ketting vast ligt aan de steiger, moeten wij machteloos toekijken hoe de dinghy steeds verder kapot gaat.
Na een half uur breekt zelfs de ketting, door  het geweld van de golven. Nu kan Giel eindelijk met gevaar voor eigen lijf en ledenmaten in de dinghy springen om hem weg te slepen.
Op dat moment komt de grootste golf eraan en wordt Giel met een grote smak de dinghy uit geslingerd (met geld en mobiel in zijn zak).
Uiteindelijk lukt het, om samen met Thijs, de dinghy weg te slepen uit de branding.
-we vieren de verjaardag van fenna (sailaway). Eerste eten we heerlijke zelfgebakken taart op de boot, daarna spelletjes op het strand en het feest voor de kinderen eindigt nog later met pannenkoeken en disco op de sailaway.
- we zien, lopen, klimmen en zwemmen door de mooiste gorge die we ooit gezien hebben (gorges de la falaises) en na deze inspanning worden we beloond met een stevige douche van de stralen van de waterval.

1. Leowilma hulsker:
    19 maart 2013
    Beste familie, wat een avontuur maar weer. Wij zitten weer tijdelijk op Bonaire bij pat en manon en de kleinkinderen. Gelukkig veel wind, zoDat het zeker is u.it houden. Geniet en probeer de boel heel te houden. Hug en kiss, leo
  2. Eveline:
    19 maart 2013
    Wat een geweldige fotoserie van die Gorges op Martinique. En ik heb erg gelachen om die foto van Nicky met een kletsnatte Sjors. Echt geweldig.
    Heerlijk om jullie te zien genieten. Op naar het volgende verslag. Dominica moet ook onwijs mooi zijn, dus ik kijk al uit naar de foto's.
    Dikke knuffel,
    Eveline
  3. Edwin/jari (d5):
    19 maart 2013
    hallo daan/james hoe gaat met je ? als we de foto's zien en de verhalen lezen moet het wel goed gaan met je, het ziet er allemaal heel cool uit !. bij de d5 gaat het ook goed,we doen nog steeds mee in de top van de poule. kampioen zullen we niet worden want dvc d1 wint alles ! en wij laten toch wel eens wat puntjes liggen en strijden voor de 2e/3e plaats .zaterdag a.s zijn twan en dylan er niet bij en komen we dus een goede verdediger te kort,dus als je kans ziet kom dan ff een weekend terug om ons te helpen.
    maar als het echt niet lukt begrijpen we dat ook wel !
    prettige vakantie verder en doe de groeten aan de rest van de familie !
    groeten van jari en edwin.