Van Trinidad naar Grenada, een tocht van twee uitersten!

15 februari 2013 - Carriacou, Grenada

Stomme iPad! Net een heel verslag getypt, maar door twee verkeerde klikken is alles weg!!!  Nog maar een x dan! Ik heb de tijd, Giel achter het roer, (stuurautomaat doet het niet), Daan en Nikki slapen en Luuk vaart mee met de Modesty. Van Grenada naar Cariacou en dat duurt nog wel een paar uur.. Op de motor, tegen wind en golven in!

Van Trinidad naar Grenada, een tocht van twee uitersten!

We vertrekken vroeg in de morgen rond een uur of zes. De zee tussen Trinidad en Grenada is vaak knobbelig dus deze tocht kan met 15 /20 knts wind, best een 'pittige' worden! Daar zijn we op voorbereid! Met veel zin en gezonde spanning vertrekken we!

Nou en pittig wordt ie! De eerste helft vervloek ik mezelf wel 100x! Ik wil van de boot af en wel NU METEEN!! Maar ja, dan zijn de laatste uren, uren waarin ik weer tot rust kom. Een rustige zee, wind in de zeilen, en zoals gepland zijn we net voor zonsondergang op Grenada, waar de Modesty met zelf gevangen vis, spaghetti en wijn al op ons wacht!

Even in het kort wat er niet goed ging, alhoewel, in het kort.... Er ging nogal wat mis, weet niet of het kort kan...

Vertrek is rustig, we zijn al even onderweg, 10 knts wind, grootzeil en bezaan staan op. Giel besluit ons mega grote Genua bij te zetten, moet kunnen in deze omstandigheden.
Ik achter het roer omdat de stuurautomaat een 'foutmelding' geeft en het niet meer doet. Net op het moment dat de genua staat, en Giel hem vast wil zetten, zet de wind enorm aan! (Squall)! Met 'weet ik hoeveel' knopen blaast de wind in de zeilen en gaan we enorm schuin. Ik heb moeite de boot op koers te houden en vind het toch altijd al eng, de boot zo schuin en zeker als ik moet sturen!
Net op dat moment, knapt er ,met een klap, een lijn waar Giel de Genua mee op zijn plek wilde houden. Binnen hoor ik spullen door de boot knallen en Daan begint te gillen! Hij roept in paniek dat er water naar binnen golft door het keuken raam! 'Ken je de film de Titanic?' Zoals hij het later omschrijft..
Giel schiet als een speer naar beneden, terwijl ik van schrik, geen koers meer kan houden! We gaan overstag en het enige wat ik wil is dat Giel het roer overneemt!! Alles klappert en de wind blaast nog even hard! Maar Giel neemt het roer niet over want die staat beneden onder stroom, terwijl hij het opengeklapte raam probeert dicht te krijgen!!! Luuk is inmiddels aan het kotsen dus dat is dan 'maaaam kom, Luuk is aan het kotsen' ' en huilend vragen of we nu gaan omslaan!!' Terwijl ik verdomme mijn best sta te doen om die boot rustig te houden, wat me voor geen meter lukt....Nou geef mijn portie dan maar aan fikkie!!!

En oh ja, zelf moest ik er ook nog aan geloven... Als ik even later de liters zout water sta op te dweilen, binnen, in een bonkende boot.. (En ik was toch echt niet misselijk!!) Komt het toch ineens in een (Titanic) golf naar boven!! ' Nikki waar is de emmer!??' Kan ik nog net uitbrengen! Te laat!! Ik kots in een hoeslaken die binnen handbereik is!
Niet zo raar toch dat ik me de daarop volgende uren afvraag wat ik in hemelsnaam op een zeilboot doe, ik kan niet eens zeilen!!!! Geef mij ajb een camper!!
En oh ja... Bij het niet kunnen houden van de boot draaien we een rondje waardoor ons visdraad in het roer terecht komt...
Zie je, kort houden lukt niet ;-)
En oh ja... Bij aankomst in de baai, pakken we een ankerboei op wat het achteranker blijkt van een andere boot, moeten we weer een rondje om een andere te zoeken..
En oh ja, die nacht en de daar op volgende nachten wiebelen we door de deining en wind zo erg dat we met zijn allen geen oog dicht doen en... Oh ja....

Nu stop ik echt terwijl ik nog wel een paar 'oh ja's heb...

Liefs Monica

Ps. Ik geniet nog steeds ;-)

Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ankie:
    15 februari 2013
    Hallo zeg lijkt wel een spannende film. Toch wel stoer hoor Monica als ik lees hoe je in je eentje die boot probeert recht te houden en Giel onder stroom....stonden zijn haren naar afloop rechtop ? Toch klinkt het geweldig wat jullie meemaken, er gebeurt tenminste wat en het is zeker niet saai.
    Heerlijk om te lezen in elk geval.
    Veel plezier nog, kus van ons allemaal.
  2. Maris:
    16 februari 2013
    Monica, je bent mijn heldin! heel boelkloedig allemaal! x
  3. Peterrrr H. te Zet:
    17 februari 2013
    Blijft humor Coversfamily lezen!
    Foto's ook mooi.
    Houden jullie wel alles / elkaar heel?
    Groeten daar en: GENIET!!!