Van Grand Turk, hele lange stukken varen!!

21 mei 2013 - Rum Cay, Bahama's

Het is 6.00 en ik ben klaar wakker. Ik zit in het ritme van vroeg naar bed en vroeg opstaan. Luuk ligt weer naast me en Giel ligt in Luuk zijn bed! De afgelopen twee dagen hebben we gevaren. Lange stukken! 80 mijl van Grand Turk naar Noord Caicos en gister de hele dag weer door naar de Bahama's, Mayaguana en morgen weer 60 mijl en de dag daarna weer 70!!! Wat een afstanden, helemaal zonder auto pilot!

We willen de eerste dag om 4.00 opstaan maar we verslapen ons. We hebben de avond ervoor afscheid genomen van onze buurboot, Jetty, Donna en Joël. zij hebben (nadat wij twee dagen uitgebreid bij hen hebben gegeten) bij ons op de boot gegeten en geborreld. Veel eten hadden we niet meer dus hebben we ons laatste vlees op de bbq gegooid en groenten en aardappelen uit blik gegeten! Ze vonden het heerlijk, zeiden ze .... Nou vlgs mij was het op het vlees na niet te eten haha! Maar het was gezellig en bijzonder was het zeker. Ze hadden afscheids kadootjes voor de kinderen meegenomen. Luuk mocht de hengel houden en kreeg er nog een bak met haakjes en ander visgerei bij. De andere kinderen kregen een domino spel, potloden, tatoos, lichtgevende armbanden, een puntenslijper en wij een blikopener :-).
Tijdens het eten zie ik een walvis uit het water springen!!! Zo voor mijn neus,  heel hoog het water uit! Hij draait een paar x om zijn as voor hij het water weer in splasht!! Ik gil en de rest ziet nog net de grote plons. We kijken met zijn allen en roepen dat hij dat nog een x moet doen. We zien hem af en toe boven water komen en water spuit met het uitademen omhoog! Tot onze grote verrassing doet hij het nog een x!!! Nu heeft iedereen het gezien! Hoog in de lucht, een paar rondjes en dan die enorme splash! We joelen met zijn allen, turen nog een kwartier over het water en af toe zien we zijn bolle rug nog boven komen...

Om 5.30 gaan we anker op. Het begint net licht te worden. Onze buren zouden ook voor zonsopgang vertrekken maar bij hen is het ook nog doodstil op de boot. We zetten onze zeilen en we merken dat de zee best pittig is en er hoge golven zijn. We moeten hoog aan de wind varen en dat betekent  dat we erg schuin gaan. Het  waait rond de 17 knts. Het wordt een lange dag! De kinderen worden allemaal zeeziek. Nikki kotst volledig over zichzelf en alles wat om haar heen ligt! Poepen doet ze op een emmer en als ik de drol later aan de verkeerde kant vd boot weggooi, zit ik helemaal onder de stront!!! Leuk hoor dat zeilen!!! Ik klaag en ben chagrijnig en moet zelf ook bijna spugen! Giel niet, die stuurt maar door, geeft kotsbakjes aan wanneer nodig en klaagt nooit!! Wat is hij toch sterk!! Als ik te misselijk ben om te sturen stuurt hij gewoon uren achter elkaar en vermoeiend dat het is! De boot ligt weer vol met water in de keuken. Als we zo naar bakboord hellen, komt er toch iedere x weer een golfje door het dicht gekitte raam naar binnen.  Wanneer we van koers veranderen en we meer met halve wind kunnen gaan varen, knap ik helemaal op en is mijn misselijkheid op slag verdwenen. Ik bak zowaar nog een brood en een cake. Ik maak als lunch een kinderpasta (zo noemen we dat), een pasta met alleen maar ingrediënten die de kinderen lekker vinden. Vooral het knapperig gebakken spek erdoor vinden ze heerlijk. Nikki spuugt bij het ruiken ervan maar na het overgeven eet ze gewoon twee borden leeg :-)

De volgende dag staat de wekker weer om 6 uur. We varen die dag met net een paar knopen minder wind, volle zeilen en lage golven. Het wordt een heerlijke dag met spelende en blije kinderen en ik ben ook weer blij. We hebben wel de hele dag de dreiging van een flinke bui maar die raakt ons pas als we eindelijk voor anker liggen. We zijn net te laat om nog in te klaren. Hopelijk lukt dat vandaag nog (zaterdag), want we willen eigenlijk weer door. Wat een afstanden!

Mijn moeder komt 8 juni samen met Michael aan op Nassau en dat is bijna nog 300 mijl te gaan. Er wordt weer wat slechter weer verwacht dus we willen nu zsm door. Het is hier overal erg stil, we liggen nu met één andere boot in de ze baai en gister lagen we helemaal alleen. Het is stil op de VHF. Geen bereik met de telefoon geeft af  en toe een unheimisch gevoel.

Onze stuurautomaat hebben we opengemaakt en laten drogen. Hij leeft weer! Hij geeft alleen een foutmelding.. Als er iemand verstand van heeft horen wij het graag! Het is een simrad ap22. Zodra we hem aanzetten lijkt hij het te doen, zodra hij moet gaan sturen krijgen we de foutmelding 'rudder feedback failure'

1. Eveline:
    Hoi Moon, Giel, kids en niet te vergeten Sjors,
    Lijkt me dat er wat heftigere verhalen van jullie vandaan komen dan de vorige keer. Of lijkt dat maar zo? Maar jullie redden je uitstekend en dat is echt super! Ik ben trots op jullie!! Sterkte met de 300 mijl en hopelijk komen jullie onderweg nog op veel mooie plekjes en gaan de tochten voorspoedig.

Liefs, Eveline
  2. Bart:
    21 mei 2013
    Ha die Monica en Giel. Waarschijnlijk zit er op je roerkoning die in de war is. Of hij weet niet meer waar de middenstand is, of misschien geeft die helemaal geen signaal. Ik zou eerst proberen dat apparaat weer uit te leggen, wat de middenstand is. Als de stuurautomaat ook mechanisch los is geweest, kan het ook nog zijn, dat hij 1 kant op heel veel slag heeft en de andere kant (bijna) niks.
    Gave vakantie hebben jullie trouwens met al die vissen. Dolfijnen en zelfs een sportieve walvis! Cool hoor!
    Groten vanuit het pitoreske Heumen.
  3. Harald:
    21 mei 2013
    Mooi verhaal weer. Ik ben het helemaal eens met Bart.
  4. Bart:
    21 mei 2013
    Door het snelle typen vergeten.... Het zal een potmetertje zijn op je roerkoning.
  5. Merky:
    21 mei 2013
    Giel, wat ben je toch weer een held ;)
  6. Ankie:
    Hallo allemaal,

Ik lig helemaal in een deuk. Dit zijn mijn soort verhalen....poep, kots en nog meer kots. Maar ook wel weer een beetje jaloers. Jeetje gaaf zeg een walvis die tot twee keer toe een kunstje uitvoert.
    Sterkte met de afstand die jullie nog moeten afleggen. Heeft Sjors nou ook last van zeeziekte ? Gewoon effe nieuwsgierig !
    Kus, Ankie
  7. Merky:
    21 mei 2013
    Wat is jullie reisschema eigenlijk? Tot wanneer reizen jullie en welke landen doen jullie nog aan?

mail me anders ff: [email protected]

grt,
    MM
  8. Colinda:
    21 mei 2013
    Jeetje, wat een verhaal !! Vind jullie echt heel stoer ! Fijn dat je moeder en michel komen. Voor jullie allemaal een dikke knuffel xx
  9. Marc:
    22 mei 2013
    je zou denken dat jullie nu wel over de zeeziekte heen zijn. is het dan weer bij elke grote trip dat het gebeurt?
    hoop dat je er een beetje uitkomt met de beschrijving van Bart.
    gr vanuit scheveningen( 12 gr , veel regen en 18 knotsen wind)
    xx
  10. Jelle:
    22 mei 2013
    rudder feedback failure: kan zijn dat de fuse van de feedback gever stuk is, of half doorgebrand. Probeer die eens te vervangen. Ik heb zelf ook trouwens een stuk gevaren zonder feedback gever (dan stuurt ie alleen op de gps koers). Dus misschien als je de feedback gever helemaal afkoppelt, dat ie het dan wel doet. Anders dus de fuse van de feedbackgever vervangen, en direct alle fuses van het pilotsysteem vervangen (dit laatste las vond ik op internet). succes
  11. Elisabeth, moeder Ties:
    27 mei 2013
    Wanneer komen jullie ook alweer terug van wereldreis? Dit i.v.m. feestje van Ties en Max op 19/07? Zijn jullie dan alweer terug?