We genieten van de mooiste plekken, zonder honderden andere boten in de baai..

7 juni 2013 - George Town, Bahama's

Luuk waar ga je heen? Vissen! Met wie en waar? Gewooon vissen mam, met een meneer. Welke meneer? Nou gewoon een menééér!! Doei!!! En weg is ie....de steiger af, vissen op het achterdek van een mega motor jacht, waar twee Amerikaanse vrienden hun visvakantie vieren.

Rum cay, waar we een paar avonden gezamenlijk met een handje vol andere gasten eten, is prachtig.  We eten  onze zelf gevangen vis en kreeft. Er is één winkel, de vloer is van zand en er staan een paar stellingen, waar je 5 US dollar betaald voor een fles afwasmiddel. Ik vind in de koelkast nog een beurse tomaat en een verkreukelde paprika die er zo te zien  al erg lang liggen, maar ik ben er blij mee. De mailboat die alle bestelde producten op het eiland brengt, is vertraagd door slecht weer. Wii zijn hier duidelijk niet in het juiste seizoen, weinig cruisers en vaak dreiging van slecht weer. Maar nu genieten we wel van de mooiste plekken zonder honderden boten in de baai.

Rum cay-Conception  island 25 mijl

Weer zo'n eiland, te mooi voor woorden met water zo helder als glas, pijlstaartroggen, schildpadden en haaien om de boot. We varen met laag water naar een zoutwater binnenmeer en wandelen over een zandbank die bij hoog water niet meer te zien is.
Bij terugkomst, rond een uur of 17.30 horen we op de VHF nog een jongen, aardig in paniek, die 6 duikers mist. Hij is als duikinstructeur achtergebleven op de boot maar door de stroming is hij ze kwijt geraakt!!! Giel gaat met een paar anderen die ook bij ons in de baai liggen zoeken. Al snel zien ze een man, gestrest in het water met een boei, signalen maken. Op het moment dat ze dichterbij komen zien ze ook 5 anderen op een afgelegen strand staan zwaaien. Na overleg met een andere boot worden de gestrande duikers bij Giel op de dingy gehesen. Ze bleken al een uur in het water gelegen te hebben en daarna uitgeput op het strand te ziin aangekomen. Nog een uur later worden ze opgepikt, vlak voor het donker... Brrr

Conception Island- Georgetown (exuma's) 45 mijl

Motor van de dingy repareren, 300 dollar betalen en nog niet gemaakt!

We spelen volleybal op volleybalbeach, komen de Magnificent doll weer tegen (vrienden van Modessty) We voeren de stingrays, maar er is vooral, veel regen!!!!! We zitten hier (door het weer) een beetje vast en onze boot lekt! Niet echt lekker slapen met druppels vallend op je bed!

The Exuma's is een rits van eilanden. Aan de ene kant (west) heb je de Bahama bank waar het overal erg ondiep is  maar wel beschermd tegen wind en golven, door de eilanden. de beste plek dus ook waar je kunt ankeren. wij  kunnen, omdat wij ongeveer 2.20 steken niet over de banks varen, zeker niet als het laagtij is. Aan de andere kant ligt de Atlantische oceaan die is overgegaan in de Exuma sound, daar is het  diep en via die kant varen wij dan ook. Om bij de ankerbaaien te kunnen komen moet je ergens door een inham, tussen twee rotsen door, op een plek waar het net diep genoeg is naar binnen of naar buiten. Om hier nu weg te komen moeten we eerst een stukje over de banks en dan door The  Conch Cut naar buiten. Een gevreesde inham  als we de guide mogen geloven. We vertrekken met laagtij maar al snel komen we op stukken waar de meter 2,30 m aangeeft, terwijl onze plotter 5 m aangeeft. Het begint ook weer keihard te regenen en donkere wolken aan de hemel. Dit gaat nu niet lukken dus we keren om en gaan weer terug. Vandaag was de laatste dag dat we konden vertrekken omdat er de komende twee dagen veel wind en regen wordt verwacht. Dat moeten we dan maar uitzitten...

1. Harald:
    11 juni 2013
    Hier schijnt af en toe de zon. Mag het es..11 juni!!
    Jullie hebben een goed voorjaar gekozen om hier niet te zijn. Even de regen uitzitten ja, en verder met het feest.
  2. Annette:
    12 juni 2013
    Hee hallo !

En zitten jullie in de regen ? Hopelijk valt het mee en kunnen jullie weer "op weg". Hebben jullie al een plan om weer thuis te komen ? of is de zee jullie thuis geworden ?

Groetjes,
    Annette en Viviane
  3. Ankie:
    15 juni 2013
    Hey Hallo,
    Hehe eindelijk effe tijd om jullie verhaal te luisteren. En nog wat gevangen Luuk met je visvrienden. Daar heb je vast een paar goeie tips van gekregen.
    En balen zeg van die regen....daarvoor hoef je niet een paar 1000 km verderop voor te zitten dat had je hier ook kunnen hebben. Hier wil het niet opschieten met het weer.....gisteren en vandaag leek het wel herfst. Heel veel wind, maar ja, die verhalen zul je natuurlijk vaker horen.
    Toch wel spannend steeds met die banken, je zal maar vast komen zitten. En durf je dan nog te zwemmen met die haaien of slaan jullie dat dan maar effe over.
    Ik heb eens een film gezien waar ze duikers vergeten waren en dus achter gelaten hebben op zee. Dat schijnt echt regelmatig voor te komen.....ik vond het ineens een stuk minder aantrekkelijk dan dat het leek.

Nou we gaan hier een filmpie kijken......tot het volgende verhaal.
    Dikke kus, Ankie