We vallen stil! Niet de boot maar wij...

20 maart 2013 - Plymouth, Verenigd Koninkrijk

20 maart
 Guadeloupe-Montserrat
35 mijl

We zeilen alleen op de genua. Ruime wind en vaak tikken we de 9 knts aan. De wind waait rond de 15 knts op het stukje open zee, tussen Guadeloupe en Montserrat. Het is  lekker zeilen, genieten en we krijgen steeds meer vertrouwen in ons als bemanning op deze boot. Langs het eiland van Montserrat, blaast het soms met wel 30 knts om de vulkaan en bergen heen. We reven het Genua een groot stuk en koersen zo rustig op onze ankerplek af.

Als we het eiland aan de zuidkant naderen en langs de westkust opvaren vallen we stil, niet de boot maar wij! Niet de vulkaan, verstopt achter het wolkendek, beneemt ons de adem, alhoewel dat ook een mooi plaatje is,  maar  vooral wat deze vulkaan heeft aangericht, maakt het, dat we het landschap met open  mond aanschouwen!

Na honderden jaren rust, barst in 1995 de Soufriere vulkaan uit. Sindsdien zijn er grotere en kleinere uitbarstingen geweest. Soms wel een paar per dag....Na de grootste explosie in 1997 werden er verschillende dorpen weggevaagd en het hoofdstadje Plymouth is tot op de dag van vandaag geëvacueerd. Het ziet eruit en voelt als een spookstad. Van de 11000 inwoners heeft meer dan de helft het (ei) land verlaten. Tweederde van het eiland is
onbewoonbaar verklaard en het enige bewoonbare gebied is het noordelijke gedeelte (safe zone) Bijna iedereen die ik spreek, is zijn huis kwijt geraakt, In 1997 of eerder vertrokken en nooit meer terug geweest.

Wij varen dicht langs de kust en zien van dichtbij de lege huizen, verlaten dorpjes, het as, kraters,  nieuw gevormd land  en vooral hoor en voel je de stilte  terwijl de wind door onze zeilen suist..
 Dit gebied over land is voor iedereen verboden en noemen ze nog steeds de unsafe zone.

Wij ankeren in Little Bay, waar we een paar dagen,  samen met maar een handje vol andere boten, heerlijk liggen. Naast onze baai ontdekken we nog een baai met een zowaar wit (de enige van het eiland) zandstrandje. Hier gaan we iedere dag even heen om te zwemmen, snorkelen en Sjors uit te laten.

Een toer over het eiland kost 160 dollar met een gids erbij.
Wij huren voor 50 dollar een auto en gaan zelf op pad. Eigenlijk veel leuker en nu kan Sjors ook mee! Bij het inklaren moeten we aangeven dat we een hondje bij ons hebben.
Omdat Montserrat Brits grondgebied is, verwachten wij dat Sjors het land niet op mag. Maar zij zeggen verder niets en wij vragen ook niets. Met Sjors in de tas passeren we het gebouwtje waar de douane is gevestigd.
We rijden met de auto eerst hoog de bergen in op zoek naar het uitkijkpunt die uitkijkt op de vulkaan. Wat we zien hebben we eigenlijk al gezien toen we er langs voeren.
Via kronkelende bergpaadjes, rijden we net iets te hard de politiepost voorbij. We worden teruggefloten en moeten ons melden voordat we de afgesloten 'unsafe' zone willen betreden. Ze willen weten wie we zijn en of we mobiel bereikbaar zijn. Zonder mobiele telefoon mogen we het gebied niet in. Gelukkig hebben we mijn telefoon waar ik de simcode niet meer van weet en die van Daan zonder simkaart! Maar dat weet deze agent gelukkig niet...

Nu zien we de verlaten huizen en hopen as van héél dichtbij... We stoppen en wandelen wat. We klimmen huizen binnen en dat voelt wel een beetje ongemakkelijk. Het eerste huis waar we binnenstappen is vast heel mooi geweest. Uitzicht over zee en over een nu verlaten spookstad. Als we binnenlopen, ziet het eruit alsof de bewoners hals overkop vertrokken zijn. De afwas staat nog op tafel en tijd om de tandenborstels mee te nemen was er blijkbaar niet. Ook in de slaapkamer ligt het beddengoed nog op het bed en  de linnenkast hangt nog vol met kleren, alles onder een dikke laag as.  Buiten op de veranda zakken we er diep in weg en Sjors graaft erin alsof het een grote zandbak is!

1. Ankie:
    26 maart 2013
    Hallo lieve mensen,

Ik las de kop in het bericht dat jullie een nieuw verhaal op het blog gezet hebben en was natuurlijk direct nieuwsgierig waarom jullie stil vielen....ik dacht eigenlijk omdat jullie iets gaaf zagen zoals voorbij zwemmende walvissen of mooie natuur maar dit is afschuwelijk. De foto's geven een goeie impressie. Ziet er heel
    verdrietig uit.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen. Hier is het alleen maar koud koud koud koud koud koud koud en nog eens koud en ik moet me inhouden om niet de hele dag er over te klagen, zeuren en jammeren :-)
  2. Harald:
    26 maart 2013
    Luguber gebied hoor. Fantastisch om mee te maken, maar zeer triest voor de bevolking natuurlijk.
  3. Isis:
    3 april 2013
    Ha Lieve Luitjes,

Waar zijn jullie? Nog op St. Maarten? Wij liggen in de Lagoon, NL deel. Sinds gisteren. We blijven nog 6 dagen en dan BVI. Straks even contact op 77? Liefs van ons
  4. Peter Windt:
    4 april 2013
    Fam. Giel Covers wat een prachtige foto´s en verhalen!
    Heel veel plezier aan de andere kant de wereld.

Gr Fam P. Windt